Příprava na finanční řízení roku 2017

Výlohy obchodů připomínají blížící se konec roku. Jak vypadá vaše účetnictví?

Zbývá pár týdnů a jsme rovnýma nohama v roce 2017. Co se má dělat začátkem roku z finančního hlediska, je ve spoustě neziskovek velkou neznámou. První kvartál leckdy připomíná hru s prvky hazardu. Chcete příklad?

Vsadíme se s vámi, že držíte na výplatní listině lidi pro projekty, které ještě nebyly oficiálně podpořeny žádnou dotací. Přitom nemáte v zásobě dost zdrojů, ze kterých tyto pracovníky zaplatíte, pokud dotace nakonec nevyjde, či bude výrazně krácena.

Co doporučujeme?

Rozhodně si sestavte plán finančních toků (cash flow) a rozpočet.

  • Alespoň na nejbližší čtvrtletí by váš plán měl být relativně podrobný.
  • Čím vzdálenější čtvrtletí, tím víc si můžete dovolit pracovat s přibližnými čísly.
  • Počítejte vždy s horší variantou (bude to stát víc, nebo peníze budete muset zaplatit dříve).

Pro plánování nákladů je více než užitečné využít i data z roku 2016.

  • Dostanete se k nim?
  • Budou srozumitelná?
  • Máte v organizaci někoho, kdo účetnictví umí nastavit tak, aby vám dávalo potřebné informace?
  • A když ne, víte o někom mimo svou organizaci, kdo by vám s tím pomohl?

Pokud vás toto téma zajímá, doporučíme vám jeden z našich předchozích článků ( AISIS – nastavení finančního řízení NNO).

A pokud jde o příjmy/výnosy?

  • Sestavte si přehled zdrojů (například projektů), ze kterých budete hradit své plánované náklady. U každého projektu odhadněte, jak pravděpodobné je jeho získání (100% projekt, který čeká už jen na podpis; 15% pro projekt, který je na začátku fáze schvalování);
  • částky rozpočtů projektů (jako zdroje pro fungování vaší organizace) násobte pravděpodobností, kterou jste jim přiřadili, získáte tak přesnější představu o tom, s čím můžete letos počítat.
  • Očekávané příjmy spíše opožďujte.

Jak vám plán cash flow, či sestavený rozpočet vychází? Vypadá to rozumně, alespoň na nejbližší půl rok. Anebo se zdá, že to není ono?

Je na vás, jestli budete spoléhat na fundraisingové umění své organizace. Anebo se například rozhodnete omezovat výdaje.

Máte přehled o plánovaných výkonech (počet služeb, obsloužených lidí, seminářů…)?

A jak to vypadá s režijními náklady, náklady na řídící či podpůrné pracovníky vaší organizace? Nedochází k tomu, že náklady na podpůrné pracovníky rostou, zatímco výkony organizace klesají? Umíte si poměry nákladů na jednotlivé skupiny pracovníků porovnat s výkony vaší organizace v čase? Nehrozí vám stoupání nákladů na podpůrné činnosti? A pokud ano, dokážete to zvládnout tak, abyste neohrozili fungování organizace? 

Přejeme vám úspěšné zvládnutí roku 2017. Pokud jsme vám v jakékoli části tohoto článku nasadili brouka do hlavy, dejte nám vědět. Rádi vám s ním pomůžeme. 

Za portál ucetnictviproneziskovky.cz

Martin Ježek a Petr Jun